Sposób, w jaki wręcza się wizytówki, jest niezwykle ważny w biznesowych kontaktach. Brak dbałości o szczegóły i wręczenie kartonika w nieodpowiednim momencie może utrudnić nawiązanie współpracy oraz pozyskanie klientów. Jak wręczać wizytówki?
Estetyczna prezencja wizytówek
Zanim wręczy się wizytówkę, powinno się sprawdzić, czy jej stan na to pozwala. Niedopuszczalne jest wręczanie kartoników z zagiętymi rogami, zamazanymi danymi kontaktowymi lub śladami z kawy.
Jest to poważnym nietaktem. Taka wizytówka z pewnością szybko trafi do kosza i pozostawi złe wrażenie o wręczającej ją osobie.
Jak wręczać wizytówki, by uniknąć ich uszkodzenia? Dobrym sposobem jest przechowywanie ich w etui i wyciąganie kartoników tylko, gdy są potrzebne. Etui zabezpieczy je przed pognieceniem, zabrudzeniem i zawilgoceniem.
Jak wręczać wizytówki, czyli kto ma pierwszeństwo?
To, w jakiej kolejności wręcza się wizytówki, zależy przede wszystkim od tego, czy pozostaje się z drugą osobą w relacjach prywatnych, czy też służbowych.
W służbowych kontaktach pierwszeństwo wręczania wizytówki ma osoba, która jest wyższa rangą. W tym przypadku kartonik z danymi kontaktowymi wręcza się wyłącznie na jej wyraźną prośbę.
Jeżeli wizytówkę pozostawia się w ramach kontaktów prywatnych, powinno się stosować zasadę, że pierwszeństwo w jej wręczaniu ma osoba starsza. Kryterium wieku pozwala uniknąć kompromitacji.
Jak prawidłowo wręczyć wizytówkę?
Wręczanie wizytówki zgodnie z zasadami savoir-vivre zwiększa zaufanie do osoby, do której należy kartonik, a także pozwala nawiązać trwalszą relację.
Jak wręczać wizytówki w prawidłowy sposób? Ważne jest, by biznesowy druczek podawać bezpośrednio do ręki drugiej osoby. Położenie go na stole lub włożenie do teczki z dokumentami jest nieprofesjonalne.
Podawany kartonik powinien być odwrócony zadrukiem do góry, by odbiorca mógł go od razu przeczytać. W dobrym tonie jest pobieżne przeczytanie danych na wizytówce przez odbiorcę. Pośpieszne schowanie jej do wizytownika jest nietaktowne, zwłaszcza gdy kartonik wręczyła osoba wyższa rangą w ramach kontaktów służbowych.
Prawidłowe wręczanie wizytówek polega na podawaniu tylko jednego druczku biznesowego, głównie w przypadku osób, które dopiero się poznało. Jeśli otrzymało się wizytówkę od innej osoby, powinno się wręczyć jej swoją.
W przypadku, gdy prowadzi się dłuższą rozmowę z klientem lub partnerem biznesowym, dopuszcza się dopisanie krótkich informacji na wierzchu wizytówki. Jeżeli zabraknie na nie miejsca, dopisek można dokończyć na odwrocie.
Czy wiesz, że…
W Stanach Zjednoczonych, Polsce oraz w innych krajach Europy zawsze podaje się wizytówkę prawą ręką. Zasada dotyczy też osób leworęcznych. Podczas kontaktów biznesowych z Japończykami, Chińczykami oraz mieszkańcami Singapuru i Hong Kongu postępuje się inaczej.
Wręczanie wizytówek osobom pochodzącym z południowej Azji zawsze odbywa się przy użyciu obu rąk. W taki sam sposób powinno się odebrać od nich biznesowy kartonik.