Katalogi
Druk katalogów
Bardzo wiele firm zamawia druk katalogów. To jedna z najlepiej trafiających do klienta form reklamy. Firmy w katalogach zazwyczaj zamieszczają nie tylko przykładowe portfolio, ale również opis swojej oferty.
Jeżeli klienci otrzymają od Ciebie profesjonalnie wydrukowane katalogi, to z chęcią przejrzą ich zawartość. Jest to szansa na zaprezentowanie swojej działalności w pozytywnym świetle, a co za tym idzie zwiększenie wzrostu przychodów firmy.
Jakie zalety ma drukowany katalog?
Jeżeli chcesz je poznać, prosimy spójrz na poniższą listę. Może podczas jej czytania przyjdą Ci do głowy również inne korzyści z posiadania drukowanego katalogu?
1. Prestiż - posiadanie katalogu, w którym zaprezentowana jest Twoja oferta ma dla klienta większą wartość. W największym stopniu taką rolę spełniają profesjonalnie zaprojektowane broszury.
2. Łatwiejszy kontakt z klientem - większość firm ma katalogi jedynie w Internecie, ale klienci nadal chętniej sięgają po papierowy katalog oraz telefon, aby złożyć zamówienie.
3. Mocniejsza relacja między Tobą a Twoim klientem - przesłanie lub przekazanie katalogu jest o wiele bardziej osobistym gestem, niż na przykład wysłanie e-maila.
4. Wysoka skuteczność przekazu - w Internecie klient może swobodnie wybierać wśród setek ofert. Jednak gdy ma już w rękach drukowany katalog lub folder Twojej firmy chętniej skorzysta z Twojej propozycji, bo w ten sposób zaoszczędzi wiele czasu.
Jest kilka spraw, nad którymi powinieneś się zastanowić przed złożeniem pierwszego zamówienia na katalogi. Prezentujemy je poniżej. Dzięki nam już o niczym nie zapomnisz!
1. Format katalogów
Musisz pamiętać o tym, że gdy zamawiasz druk katalogów masz możliwość wyboru. Najbardziej popularne formaty folderów to:
A4,
A5,
A6
210x210,
DL.
Wybór konkretnego formatu, musi być zdecydowanie zależny od treści, jaką chcesz umieścić w katalogu.
2. Rodzaj papieru w katalogach
Następną ważną sprawą jest wybranie rodzaju papieru, bo będzie on miał bardzo duży wpływ na cenę druku. Jeżeli chcesz wydrukować katalog jak najtaniej, to wybierz ten o najniższej gramaturze papieru. Pod uwagę weź jednak nie tylko gramaturę, ale też rodzaj papieru. Może być to na przykład kreda matowa lub błyszcząca. Jeżeli zamierzasz pisać po katalogu albo przybijać w nim pieczątki, to zdecyduj się na wydruk na papierze offsetowym.
3. Rodzaj okładki katalogu
Okładkę katalogów lub broszur możesz w różny sposób uszlachetniać. Najpopularniejsza jest folia błysk i mat. Natomiast w niskonakładowych katalogach można spotkać również okładki z satyny 300 g lub uszlachetnianie folią Softtouch z lakierem wybiórczym UV.
4. Rodzaj oprawy - katalogi szyte czy klejone?
Przy wyborze właściwego katalogu powinieneś się kierować względami praktycznymi oraz ekonomicznymi. Oprawa szyta drutem w katalogu zapewnia trwałe i solidne połączenie stron. Będzie to miało znaczenie przy intensywnym użytkowaniu folderu przez Twoich klientów. Tego rodzaju oprawy polecamy do cenników i broszur technicznych. Dodatkowo często stosuje się w nich zszywkę z oczkiem. Dzięki niej możliwe jest na przykład wpinanie katalogu do segregatorów biurowych.
Katalogi z oprawą klejoną mogą być dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, gdy chcesz w luksusowy sposób zaprezentować swoją ofertę. Często są to katalogi zrobione na papierze powlekanym, czyli kredowym o objętości powyżej 48 stron, chociaż w niektórych drukarniach można już znaleźć ofertę klejenia mniejszej ilości stron. Gdy wykorzystasz dodatkowe uszlachetnienia, na przykład w postaci folii z lakierem UV, to znacznie podniesiesz prestiż swojej pracy.

Katalogi szyte (zszywane)
Katalogi szyte to najpopularniejszy sposób łączenia stron. Oprawę zeszytową inaczej nazywa się ,,szyta drutem”. Ten rodzaj oprawy spotkasz najczęściej. Jest to najtańsza wersja zaprezentowania Twojego produktu w formie katalogu.
Tę oprawę stosuje się maksymalnie do kilkudziesięciu stronicowych katalogów, folderów, broszur, gazetek reklamowych, gazetek gminnych zeszytów, instrukcji lub przewodników. Ograniczenia te wynikają z wielkości tak zwanych zszywek, którymi łączone są katalogi.
Wydrukowany i pocięty z góry i z dołu folder czy cienki katalog, kompletowany jest przez linię zbierającą w odpowiedniej kolejności wraz z okładką. Tak skompletowane składki trafiają do sekcji szyjącej gdzie są zszywane zszywką prostą lub oczkową (euro). Następnie trafiają do sekcji łamiącej, która składa katalog. Tak złożona praca w ostatniej fazie jest docinana do formatu.
Teraz przyszedł czas, aby poznać zalety katalogów zszywanych.
Zalety katalogów szytych
1. Niewielka ilość stron – bardzo często drukarnie mają w swojej ofercie objętość od 8 do nawet 64 stron. Ważną cechą katalogów szytych jest to, że wybierając katalog 8-stronicowy 4 strony stanowiące okładkę mogą zostać uszlachetnione folią lub folią z lakierem UV.
2. Trwałe łączenie stron - łączenie stron za pomocą szycia zapewnia, że katalog wytrzyma przez dłuższy czas w niezmienionym stanie, formie, nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu.
3. Niska cena – katalogi szyte, które mogą mieć niższą ilość stron mają korzystną cenę. Często już za kilkadziesiąt złotych można kupić solidnie zszyte, 8-stronicowe katalogi szyte formatu A4.
4. Krótki termin realizacji – ze względu na technologię niewymagającą klejenia i wysychania kleju termin realizacji jest znacznie skrócony.
Katalogi klejone
Bardzo dobrą metodą przy produkcji katalogów jest po prostu użycie kleju. Dzięki tej technice można łączyć takie produkty, jak: broszury, czasopisma, podręczniki czy książki telefoniczne.
Proces wklejania rozpoczyna się od uzupełnienia kleju w klejowniku maszyny. Gdy maszyna jest gotowa do pracy, wprowadzamy wartości wymiarowe wklejanego bloku i okładki. Po wprowadzeniu danych umieszczamy blok w szczęce, która po zaciśnięciu trzyma go i przemieszcza przez sekcję frezującą, jest to tzw. nacinanie grzbietu wkładu. Następnie przechodzi nad klejownikiem, który nadaje klej na grzbiet i zaklejenie boczne. Ostatnią sekcją jest połączenie bloku z okładką, która jest podawana, bigowana i pozycjonowana automatycznie. Tak sklejony katalog wraca do strefy odkładczej. Katalogi są tam umieszczane jeden na drugim.
Ostatnim etapem wykonania gotowego katalogu jest obcięcie go do formatu netto i zapakowanie przed wysyłką.
Musisz wiedzieć o tym, że stosujemy technologię wyklejania klejem PUR. Gwarantuje to wiązanie o wysokiej jakości i wytrzymałości.

Zalety katalogów klejonych PUR
1. Bardzo dobre przyleganie kleju co ma wpływ na wytrzymałość oprawy.
2. Gotowa książka jest bardzo elastyczna więc można ją otwierać na płasko.
3. Klejenie papieru o wysokich gramaturach np. 170 g umożliwia przedstawienie oferty w sposób bardzo prestiżowy.
4. Możliwość zastosowania okładek z uszlachetnieniami np. Soft touch z lakierem wybiórczym UV.
5. Możliwość sklejenia aż 256 stron!
Poniżej prezentujemy przykłady druku według konkretnych parametrów:
1. Jeśli chcesz wydrukować tanio gwarancję, cienką broszurę czy krótki przewodnik, zalecamy katalog szyty, druk bez okładki na papierze kredowym 130 g o niskiej ilości stron. W drukarniach możliwe są do zamówienia broszury już od 10 szt.
2. Dla folderu, który ma spełniać funkcję prospektu zachęcającego do przejrzenia oferty naszego produktu, zalecamy katalog szyty o stronach z gramaturą 170 g, z okładką foliowaną, jak również uszlachetnianą lakierem UV.
3. Katalog wydawany raz w miesiącu, z ilością stron około 60, przedstawiający nasze produkty wraz z cenami, które ulegają zmianie, najlepiej zamówić z opcji katalogów klejonych metodą PUR. Do tego zalecamy druk na papierze kredowym 130 g z okładką uszlachetnianą folią błysk.
4. Katalog, który posiada więcej niż 100 stron, jest wydawany raz w roku i prezentuje pełną ofertę naszej firmy, jest prestiżowy i długo służy klientom, również za inspiracje, polecamy zamówić z opcji katalogów klejonych PUR. Wówczas proponujemy papier kredowy 170 g oraz okładkę z folią softtouch i lakierem wybiórczym UV.
Katalog reklamowy, jeżeli ma być skuteczną formą reklamy, to musi być wykonany w odpowiedni sposób.
O czym musisz pamiętać, projektując tego typu katalogi? Poniżej umieszczamy kilka rad.
Po pierwsze - określenie grupy docelowej
Jeżeli znasz upodobania i indywidualne preferencje swoich potencjalnych klientów, to łatwiej Ci będzie stworzyć katalog reklamowy, który będzie miał skuteczny przekaz. Dla różnych grup docelowych inne będą takie elementy, jak: grafika, język, kolorystyka oraz format. Dopasowanie projektu do konkretnej grupy odbiorców bardzo zwiększy jego skuteczność.
Drugim bardzo ważnym krokiem jest czytelny przekaz
Dobry, czy dający efekty katalog reklamowy powinien być przejrzysty i czytelny. Nie obejdzie się bez prostoty, jasnego przekazu i zrozumiałego języka. Reklama ma szybko trafiać do odbiorcy. Zapomnij o inwestowaniu w przeładowane projekty graficzne, bo jest w nich zbyt dużo informacji i są zbyt kolorowe. Nie chce się nawet na nie patrzeć, a co dopiero zapoznawać z ich treścią.
Musisz zadbać również o estetykę
Większość ludzi to wzrokowcy. Dlatego Twój katalog musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Musi być spójny nie tylko pod względem kolorystycznym i graficznym, ale również musisz zadbać o jakość wydruku, papier oraz sposób jego wykonania. Nie, w katalogu nie może być literówek ani błędów ortograficznych, bo to już na samym początku skreśla Cię jako profesjonalnego i wiarygodnego partnera biznesowego. Nikt nie chce pracować z kimś, kto kompletnie nie dba o swój wizerunek.
Teraz pewnie zadajesz sobie pytanie, czy tani druk katalogów jest możliwy?
Czy tani druk katalogów jest możliwy? W dobie zaawansowanej technologii jest to nawet bardziej niż pewne. Pozwala na to przede wszystkim cyfrowy offset czyli druk cyfrowy o jakości offsetu. Nie ma już potrzeby zamawiania tysięcy sztuk katalogów. W niejednej drukarni internetowej znajdziecie katalogi niskonakładowe, możliwe do wykonania już od 10 szt. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że tak niski nakład możliwy jest zarówno w oprawie szytej, jak i klejonej. Tani druk katalogów, w niskich nakładach, umożliwia wydanie książki, czasopisma, magazynu, biuletynu przez każdego z nas.
Co jeszcze wpływa na tani druk katalogów? Zdecydowanie różnorodność podłoży. Jeśli naprawdę chcemy zaoszczędzić możemy wybrać papier o niskiej gramaturze np. offset 90 g czy kreda 130g. Koszty zmniejszymy również poprzez zmianę formatu na mniejszy np. A6, A5 czy DL – są to najbardziej popularne formaty dla instrukcji, gwarancji, książeczek, zeszytów, dzienniczków, notesów zszywanych i wielu innych prac.
Prawie już na samym końcu tego artykułu, warto jest zadać sobie pytanie, czy drukowanie katalogów firmowych jest opłacalne?
Druk folderów może być dobrą metodą rozpowszechniania oferty wśród obecnych i potencjalnych klientów. Jednak może stać się również wydatkiem, który nie będzie się wiązał z korzyściami dla firmy.
Skąd to wynika?
Musisz tutaj cofnąć się o kilka lat i przypomnieć sobie, jaką funkcję w ubiegłym wieku miały drukowane katalogi firmowe. Internet wtedy nie stanowił tak powszechnej metody przekazywania informacji, jak teraz. Największe firmy wydawały gigantyczne kwoty na drukowanie katalogów reklamowych oraz informacyjnych. Foldery firmowe stanowiły jedno z podstawowych narzędzi przedstawicieli handlowych. Podczas spotkań biznesowych klient dostawał materiały. Najczęściej były to broszury, ulotki oraz katalogi. Dzięki nim mógł on łatwo zapoznać się z ofertą i ewentualnie złożyć zamówienie. Wtedy posiadanie katalogu firmowego było podstawą.
Wybór drukarni jest ważny
Podczas wyboru drukarni zadbaj również o to, by miała ofertę wstępnej weryfikacji poprawności projektu. W viperprint.pl masz to gratis. Damy Ci znać jeśli coś będzie nie tak, zanim skierujemy plik do druku.
A jakie są częste błędy w projektach?
- Brak spadów
- Okładka nieuwzględniająca zagięć
- Brak bezpiecznych marginesów
Czy druk może rywalizować z Internetem?
Przecież teraz większość kontaktów handlowych zawiera się za pośrednictwem Internetu. Wszyscy mają dostęp do stron internetowych oraz laptopów, które dla firm są bardzo ważnym kanałem sprzedaży oraz miejscem kontaktu z klientem. Czy jednak jedynym?
Papierowe formy reklamy nie zostały całkowicie wyparte przez Internet. Skierowanie oferty do konkretnego odbiorcy, poprzez przekazanie katalogu, ma bardzo duży wpływ na sprzedaż, zarówno tę bezpośrednią, jak i w Internecie (sklepy internetowe, aukcje). Im bardziej prestiżowy jest nasz produkt tym bardziej pożądany jest prospekt, który w pełni przedstawi walory produktu.
Najwięcej drukowanych katalogów możesz znaleźć branżach: moda, produkty ekskluzywne, meble, motoryzacja, kosmetyki, artykuły spożywcze, ogrodnictwo, budownictwo i wiele innych. Z całą pewnością można wyjść z założenia, że gdyby drukowanie katalogów i folderów nie było opłacalne ten produkt przestałby istnieć.