Biznesowy savoir vivre jasno określa, w jaki sposób wręczać wizytówki i kiedy powinno się to robić. Dzięki znajomości odpowiednich zasad zachowania uniknie się kompromitacji oraz zrobi się znakomite wrażenie na rozmówcy. Kiedy wręczać wizytówki w kontaktach biznesowych?
Na końcu czy na początku spotkania? Kiedy wręczać wizytówki w oficjalnych rozmowach?
Przyjmuje się, że wręczanie wizytówek powinno mieć miejsce na końcu każdego spotkania. Jest to swoista „kropka nad i” po zakończeniu rozmowy, mająca na celu nawiązanie dalszej relacji. Kartonik wręcza osoba, która przychodzi na umówione spotkanie.
Jeżeli podczas spotkania uczestniczące w nim osoby widzą się po raz pierwszy, odstępuje się od ogólnej zasady, kiedy wręczać wizytówki.
Kartę wizytową podaje się rozmówcy na początku spotkania. Jeśli rozmówców jest kilkoro, każdy z nich powinien otrzymać do ręki własny egzemplarz wizytówki.
Dzięki wręczeniu kartonika przed rozpoczęciem spotkania, każdy z rozmówców będzie mieć okazję zapamiętać imię i nazwisko zaproszonej osoby, a w razie potrzeby bez trudu je sobie przypomni.
W dobrym tonie jest wręczenie wizytówki również asystentce, która zapowiada osoby przychodzące na spotkanie.
Kiedy wręczać wizytówki na targach i eventach branżowych?
W czasie targów i eventów branżowych wizytówki wręcza się wyłącznie tym osobom, z którymi chciałoby się nawiązać współpracę.
Pozostali rozmówcy mogą otrzymać wizytówkę, lecz nie muszą. Na targach karty wizytowe wręcza się w dowolnym momencie rozmowy lub po jej zakończeniu - w tym przypadku reguły są płynne w przeciwieństwie do spotkań biznesowych.
Czego unikać podczas wręczania wizytówek na targach i podobnych eventach? Przede wszystkim powinno się unikać rozdawania wielu wizytówek jednej osobie oraz proszenia jej o wręczenie kartoników innych.
Wizytówek nigdy nie rozdaje się przy stole. Szczególnie niegrzeczne jest przesuwanie ich po blacie stołu w czasie kolacji oraz bawienie się wizytówką w czasie rozmowy.