x

 

Wizytówka doskonała - czyli jaka?

 

Głównym zadaniem wizytówki jest przekazanie informacji umożliwiających kontakt z firmą bądź osobą prywatną. Tworząc wizytówkę, nie wolno o tym zapomnieć, nawet jeśli projekt ma być kreatywny i oryginalny. Czytelność kluczowych informacji stanowi najistotniejszą kwestię. Podstawowe informacje, które powinny znaleźć się na wizytówce to nazwa firmy/imię i nazwisko oraz formy kontaktu. Najważniejszy jest oczywiście adres, telefon i e-mail. Na wizytówce możemy jednak umieścić znacznie więcej informacji kontaktowych, np. skype, gadu gadu, konta w mediach społecznościowych, strona www, fax.

 

 

 

Historyczna funkcja wizytówki

Wizytówka to nic innego, jak dawniej stosowany bilet wizytowy, którego pierwotną funkcją było powiadamianie o odwiedzinach. Bilety wizytowe zostawiano również w przypadku niezastania gospodarzy w domu – jako informację o złożonej wizycie. Najstarsze zachowane w Polsce bilety wizytowe pochodzą z XVIII wieku. Wówczas umieszczano na nich najczęściej jedynie samo imię i nazwisko, czasem również informację o pełnionej funkcji. Z czasem na wizytówkach zaczęło pojawiać się coraz więcej informacji – adresy w okresie międzywojennym. Obecnie wizytówki są nieodłącznym elementem spotkań biznesowych. Przydadzą się przede wszystkim w przypadku działalności wymagającej częstego „bywania”, a więc osobistych spotkań z klientami, kontrahentami, partnerami biznesowymi.

 

Jakie informacje na wizytówce?

Jeżeli nazwa firmy nie sugeruje rodzaju wykonywanej działalności, warto dodać krótki opis bądź listę usług. Ale uwaga! Nie należy zamieszczać na wizytówce pełnej listy ofertowej. Zgodnie z zasadą „less is more” poprzestańmy jedynie na kluczowych informacjach czy też najważniejszych obszarach działalności. Wizytówka powinna zawierać jedynie podstawowe dane odsyłające do innych źródeł informacji – jak strona internetowa. Prezentacji usług służą wszelkiego rodzaju formy reklamowe: ulotki, foldery, broszury, rollupy, plakaty. Podstawowa funkcja wizytówki to funkcja informacyjna. Oczywiście strona wizualna również jest niezwykle ważna, jednak unikajmy tzw. przerostu formy nad treścią.

 

Układ graficzny wizytówki

Pole zawierające logo, nazwę firmy/imię i nazwisko tradycyjnie umieszczamy w centrum lub w górnej części wizytówki, po lewej (w przypadku wizytówki jednostronnej lub na awersie wizytówki dwustronnej). Możemy wyróżnić je za pomocą większej lub pogrubionej czcionki. Informacje kontaktowe najczęściej umieszczane są w dolnej części – centralnie lub w prawym dolnym rogu. Na wizytówkach służbowych warto zawrzeć dodatkową informację – obok imienia i nazwiska – tytule służbowym, np. mgr inż. arch., lek. wet., dr, prof., czy stopień wojskowy. Pod imieniem i nazwiskiem możemy dodać informację o stanowisku (np. dyrektor finansowy) lub zawodowych uprawnieniach (np. księgowy).

 

 

 

 

Rozmiary czcionek

Zalecana wielkość czcionki dla wizytówek to minimum 6 pkt. Jednak uzyskany z pomocą manipulacji tym parametrem efekt wizualny dla czcionek niestandardowych może nie być zadowalający. W przypadku informacji zapisanych mniejszą czcionką najlepiej stosować fonty standardowe, np. sprawdzony Arial. Czy taka czcionka będzie czytelna? Można dla porównania posłużyć się skalą czcionek etykietowych. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem minimalną wysokością czcionki na opakowaniach o polu największej powierzchni do 80 cm2 (np. standardowych opakowań leków) jest 0.9 mm obliczone dla małej litery „x”. Zależnie od czcionki to zazwyczaj 5-6 pkt. Tam, gdzie mamy taką możliwość, stosujmy jednak większe wartości niż określone przez powyższe normy – najistotniejsza jest czytelność wizytówki.

 

Format wizytówki

Najczęściej wybieranym formatem wizytówki jest 90x50 mm (9x5 cm) – zazwyczaj w układzie poziomym. Układ pionowy jest rzadziej stosowany ze względów praktycznych i projektowych. Wymiar wizytówki musi zostać powiększony o spady 2-3 mm z każdej strony. Warto również zastosować dodatkowo wewnętrzny margines o podobnej szerokości – teksty znajdujące się na wizytówce nie powinny dochodzić do granicy spadu, a wszystkie ważne treści należy odsunąć od krawędzi projektu. Dzięki zastosowaniu spadów i marginesów wewnętrznych unikniemy przypadkowego odcięcia istotnych elementów podczas wykrawania wizytówek z arkusza. Format 50x90 mm – ze spadem 54x94 mm – jest standardowym formatem wizytówki w Polsce. Dla tego formatu pole projektowe (w nim powinny zawierać się najważniejsze elementy) wynosi więc ok. 44x84 mm. W Europie zachodniej stosuje się format wizytówkowy 55x85 mm. Format skandynawski to z kolei 55x90 mm.

 

Papier wizytówkowy

Z uwagi na ograniczone wymiary i konieczność zachowania maksymalnej czytelności projektu papier jest tym elementem, który może wyróżnić naszą wizytówkę spośród innych. Do tego aspektu warto zastosować kreatywne podejście. W druku wizytówek najczęściej stosuje się matowy papier o gramaturze 350g/m2. Jest stosunkowo gruby i sztywny, a więc odporny na uszkodzenia. Możemy połączyć go z uszlachetnieniami, np. błyszczącą folią. Jeśli chcemy, by nasza wizytówka wyróżniała się wizualnie, warto rozważyć papier ozdobny oraz tłoczenia. Papiery ozdobne charakteryzuje specyficzna, unikalna dla każdej odmiany faktura. Różnica jest nie tylko widoczna, ale także wyczuwalna w dotyku – każdy, komu wręczymy wizytówkę z ozdobnymi tłoczniami czy fakturowaną powierzchnią, z pewnością zauważy tę różnicę.

 

Gwarantujemy najwyższą jakość!

             
Poleć Viperprint