x

ULOTKI SKŁADANE - Rodzaje ulotek i ich przeznaczenie

 

CO TO JEST ULOTKA SKŁADANA?

Ulotki reklamowe są jedną z najtańszych i najskuteczniejszych form reklamy.
Aby odniosły spodziewany rezultat, muszą zostać właściwie zaprojektowane.
Ważna jest przede wszystkim forma ulotki – składana ulotka silniej angażuje odbiorcę,
ponieważ można poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z jej treścią.

 

 

Ulotka składana to arkusz papieru falcowany, czyli składany równolegle lub równolegle i prostopadle.

Minimalna ilość falców wynosi jeden – dla ulotki falcowanej na dwie części.

 

Najpopularniejsze rodzaje składań to:

  • 2 V ( na połowę)

  • w ołtarzyk (obwolutowe)

  • 3 Z lub harmonijka

  • 3 C (obejmujące)

  • mapa

 

CZYM JEST FALCOWANIE?

 

Falcowanie nazywane jest inaczej złamywaniem, składaniem i polega na zginaniu arkusza papieru pod kątem 180 stopni – do mniejszego formatu, np.:

 

  • 3 x A6 (314 x 148 mm) składane do formatu A6 (105 x 148 mm), łamane w 3C

  • 3 x A6 (315 x 148 mm) składane do formatu A6 (105 x 148 mm), łamane w 3Z

  • 6 x DL (594 x 210 mm) składane do formatu DL (99 x 210 mm), harmonijka

  • 4 x A5 (592 x 210 mm) składane do formatu A5 (148 x 210 mm), harmonijka

     

W przypadku ulotek składanych zmniejszamy wymiar arkusza, składając go na dwie lub więcej części. Falcowanie wykonuje się za pomocą kostki introligatorskiej (praca ręczna, niewielkie ilości) bądź maszynowo (za pomocą falcownika). Dzięki temu arkusz zyskuje format dwu- lub wielokrotnie mniejszy.

 

Film ilustruje pracę falcerki, czyli maszyny do składania ulotek.

 

JAK WYBRAĆ FORMAT ULOTKI?

 

Wśród ulotek składanych mamy do wyboru szereg opcji, m.in.:

  • ulotki składane na dwa, np. A4 (210 x 297 mm) do A5 (210 x 148 mm)

  • ulotki składane na trzy, np. 3 x kwadrat 200 x 200 mm (600 x 200 mm), łamane w 3Z

  • ulotki składane na cztery, np. 4 x DL (396 x 210 mm) do DL (99 x 210 mm), harmonijka

  • ulotki składane na pięć, np. 5 x A6 (525 x 148 mm) do A6 (105 x 148 mm), harmonijka

  • ulotki składane na sześć, np. 6 x A6 (630 x 148 mm) do A6 (105 x 148 mm), harmonijka

     

Określenia 3 x, 4 x itd. wskazują ilość części lub skrzydełek, do jakich jest składany (złamywany) arkusz papieru. Ilość falców (czyli złamań) jest zawsze mniejsza o 1 od ilości skrzydełek, a więc dla ulotki składanej na 3 są to 2 falce.

 

Ulotki składane na dwa często nazywane są także folderami i stanowią jeden z najpopularniejszych rodzajów ulotek reklamowych. Ulotka typu folder to arkusz złożony na pół, posiadający dwa jednakowej wielkości skrzydełka z jednym falcem pośrodku.

 

W przypadku ulotek z większą liczbą skrzydełek możemy wybrać różne formaty. Nazwa każdego formatu jest wieloczłonowa i informuje o:

  • ilości skrzydełek, np. x 4

  • formacie pojedynczego skrzydełka, np. A6

  • formacie ulotki po złożeniu, np. A6

 

Na końcu każdej nazwy pojawiają się dodatkowe określenia informujące o sposobie falcowania: w C, w Z, w ołtarzyk, mapa, harmonijka.

 

W JAKI SPOSÓB SKŁADANE SĄ ULOTKI?

 

                       

Falcowanie  w „V” to składanie klasyczne na połowę                 

Falcowanie  w „C” to składanie obejmujące (do wewnątrz), w którym prawe skrzydełko łamane jest do środka, a lewe je obejmuje.

                                            

Falcowanie  w „Z” lub harmonijkowe to takie, w którym wszystkie skrzydełka mają jednakową szerokość (falcowanie równoległe, „zygzakowe”).

Falcowanie  w „harmonijke" - wszystkie skrzydełka mają jednakową szerokość, składanie jest takie samo jak w " Z " z tą różnicą, że skrzydełek jest więcej.

Ulotka składana jak mapa na "krzyż +" to taka, w której arkusz papieru falcowany jest równolegle lub równolegle i prostopadle (zgięcia się krzyżują).

Ulotka składana jak klasyczna mapa to taka, w której arkusz papieru falcowany jest w harmonijkę, a następnie w druga stronę w kształt Z.

 


 

Żeby linia falcu była prosta, a złam odporny na uszkodzenia mechaniczne, w przypadku papieru o wyższej gramaturze przed falcowaniem wykonuje się bigowanie, które polega na wykonaniu wzdłuż zgięcia mechanicznego wgniecenia. Zbigowane ulotki są trwalsze i nie niszczą się przy wielokrotnym otwieraniu, grzbiet jest bardziej estetyczny.

 

 

ULOTKI SKŁADANE – DLACZEGO WARTO?

 

Zalety ulotek składanych to m.in.:

  • duży wybór formatów i sposobów falcowania

  • wygodny kolportaż

  • więcej miejsca na treść i materiały graficzne przy zachowaniu małego formatu

  • niższe koszty produkcji

  • wysoka skuteczność marketingowa

 

 

 

Ulotki składane w harmonijkę, C i Z najlepsze do kolportażu

W skrzynce pocztowej zajmują tyle samo miejsca, co ulotki proste, jednak mieszczą o wiele więcej treści niż niezłożone ulotki w adekwatnym formacie. Dzięki temu zyskujemy dodatkową przestrzeń np. na reklamę i informacje o promowanej firmie – nie tylko adres czy dane kontaktowe, ale także teksty dotyczące oferty czy aktualnych promocji. Mamy również możliwość umieszczenia większej ilości przyciągających wzrok grafik lub zdjęć. Formę składaną w C i Z często stosuje się w przypadku menu kawiarni lub restauracji, np. pizzerii, fast-foodów, ale świetnie sprawdzi się także, gdy naszym celem jest promocja np. sklepu spożywczego czy drogerii.

 

Ulotki składane w „ołtarzyk” to wygodne czytanie treści

Na ulotkach złożonych „w ołtarzyk” możemy dokonać selekcji treści – ważniejszy tekst umieścić w centralnej części ulotki, a dodatkowe dane na bocznych skrzydełkach. Sprawia to, że treść łatwiej się czyta, a potencjalny klient łatwiej znajduje interesujące go informacje, co zachęca do dokładnego zapoznania się z całą ulotką. Ulotka składana obwolutowo może również zaciekawić odbiorców oryginalną „okładką”.

 

Ulotka nie musi być tylko ulotką – składanie jak mapa to najbardziej kreatywny pomysł

Arkusz papieru złożony na kilka części może mieć inne funkcje niż promowanie firmy. Falcowanie stosowane jest również w przypadku map, ale także np. zaproszeń (na śluby, urodziny czy inne uroczystości). Ulotka składana jak mapa daje możliwość wykazania się kreatywnością i zaprezentowania ważnych treści w ciekawy sposób. Nie musi znaleźć się na niej dużo tekstu – najważniejsze, aby przyciągała uwagę i intrygowała odbiorców. Można w tym celu zastosować oryginalną grafikę, zdjęcie, chwytliwy slogan. Ważne, aby ten element sprawił, że odbiorca zechce otworzyć ulotkę i zapoznać się z jej treścią.

 

 

JAK PRZYGOTOWAĆ DO DRUKU PROJEKT ULOTKI SKŁADANEJ?

 

Standardowe falcowanie na 3C lub 3Z dla ulotki 297 x 210 mm to trzy równe łamy po 99 mm i względem tych łamów należy równać elementy projektu.

 

Przy większej ilości skrzydełek należy zadbać, aby wraz z plikiem przeznaczonym do druku załączyć plik poglądowy z zaznaczonymi miejscami falcowania.

Istotne elementy (teksty, loga, tytuły) powinny być oddalone min. 4 mm od linii cięcia.

 

 

Gwarantujemy najwyższą jakość!

           
Poleć Viperprint